Medlemsmöte 30/6

§2                      Dagordningen godkändes

§3                      Linda Eriksson valdes till mötets sekreterare

§4                      Sara Lorén och Fredrik Lorén valdes till justerare

§5                      För fyllnadsvalet till valberedningen valdes Mia Blomqvist

§6                      För fyllnadsval till styrelsen valdes Johanna Blomqvist och Sara Lorén

§7                      Information och öppen diskussion om ridskoleverksamheten.

Under våren har det kommit in två intressenter. Tyvärr inga som i nuläget velat gå vidare med. Föreningen har under en lång tid diskuterat att driva ridskolan i egen regi. I nuläget finns inte den erfarenheten eller underlaget men diskussioner fortskrider med kommun och i styrelsen. Finns fortfarande några ekonomiska aspekter att räta ut för att få ett bra underlag för en fungerande budget. Under höstterminen kommer det finnas olika sektioner som ska kunna bidra med dressyr, hopp, kör, voltige träning. Knatteridning (Pegasus) kommer förhoppningsvis kunna fortsätta som det gjort under vårterminen under förutsättning att föreningen får tillgång till de ponnys som behövs. De medlemmar som besökte mötet var överens om att styrelsen aktivt ska fortsätta verka för en fungerande ridskola.

§8                      Ansvarsfördelning och annan information från styrelsen

Tanken att fördela upp föreningen i olika sektioner/anvarsgrupper:                                      Hopp, Dressyr, Voltige, Körning Övriga uppdelningar: Banor, Trivsel/sammankomster, Öppen bana, Arbetstimmar, Ridskolan, Hemsida mm

Några av sektionerna är uppdelade redan och det kom upp flera namn som förslag för att fylla de övriga med kunniga personer. Styrelsen går vidare med de tipsen.

Förslag på att förutom olika städdagar eller tävlingar kunna jobba av sina timmar på andra ansvarsområden, tex städa toaletter/cafeteria, bygga och riva vid öppen bana, sköta underlaget på banor under sommaren mm

§9                      Öppet forum

Vad göra med de boxar som står tomma i ridskolestallet tills ridskoleverksamheten är igång igen? Förslag att försöka hyra ut till mindre verksamhet tex tävlingsstall. Kan även ge en bra grund för ett bredare nätverk.

Diskussion hur det smidigare ska kunna gå till väga vid bokning, betalning och information när klubben tar in externa tränare. Alla tränare måste skriva under ett tränaravtal och all fakturering går genom föreningen.  Diskuterades om bokning och betalning genom TDB, bindande bokningar mm. Sektionerna får prata ihop sig och komma överens om ett system som funkar för alla. Styrelsen ska sätta ihop en standardmall för både fakturering ut till kunder /elever och fakturor från tränare.

Funderingar kring kärnverksamheten. Hur ska vi nå ut till de medlemmar som inte har egen häst nu när ridskolan inte har den kapaciteten som var fram till 2017. De olika sektionerna kan vid behov försöka låna in hästar så att även intresserade utan häst kan få träna. Tömkörning var ett förslag för verksamhet, verkar vara ett brett intresse att få kunskap i detta.

Diskussioner hur föreningen skulle kunna använda sin terrängbana som den står nu: Pay and Cross, rusta upp några hinder i ett mindre område, markberedning framför vissa hinder mm. Styrelsen ska maila förbundet hur attraktivt vi ligger till geografiskt och vad det efterfrågas i nuläget.

Efterfrågas mer publicitet på både hemsida och fb. Wilma Lindahl har fått det ansvarsområdet så det ska bli mer levande.

Diskussion hur vi skulle kunna få mer hjälp genom att vi samarbetar med andra klubbar. Försöka hitta möjligheter genom att olika klubbar har olika specialkompetenser. Styrelsen får i uppdrag att ta den diskussionen vidare.

Vid pennan

Linda Eriksson