Covid -19

09 NOV 2020 19:35
  • Uppdaterad: 09 NOV 2020 19:35

Markaryds Ryttarförening följer de råd som Folkhälsomyndigheten och Svenska Ridsportsförbundet kommit fram till. Baserat på nuvarande information bedömer Svenska Ridsportförbundet att ridskoleverksamheten och enskild träning fortsatt kan fortgå under förutsättning att en riskbedömning gjorts som visar att aktiviteten är möjlig att genomföra. Markaryds Ryttarförening har gjort en sådan riskbedömning vilket visar att verksamheten är möjlig att fortsätta. Myndigheterna utfärdar nu lokala allmänna råd med anledning av smittspridningen. Markaryds Ryttarförening håller sig uppdaterande gällande förändringar och vad som gäller i Kronobergs län.

Styrelsen har den 15/11-2020 beslutat att ridlektioner för de över 15 år kommer att fortsätta med beaktning att vi håller oss uppdaterade gällande direktiv från Folkhälsomyndigheten.

Styrelsen har tillsammans med ridskolepersonal tagit fram följande åtgärder:
- Toaletterna städas och spritas av varje dag
- Hjälmar och västar finns utsatt i stallgången för att minska trängseln i sadelkammaren
- Hjälmar och västar spritas av varje dag
- Handsprit finns utsatt vid samtliga in- och utgångar i stallet samt på toaletterna
- Max 1 anhörig får följa med v.b.
- Ridlärarna kommer inte vara behjälpliga med uppsittning, justera stigläder m.m. för att förebygga smittspridning. Eleven får själv göra detta eller ta hjälp av en anhörig
- Ridskolelektionerna kommer vara i stora ridhuset alt. i utepaddocken
- Elever skall ha på sig ridhandskar
- Utrustning hängs fram vid hästens box
- Tyglar spritas av vid varje elevbyte
- Max 1 person i sadelkammaren åt gången
- Eleverna ska åka hem så fort lektionen är slut och hästen är avsadlad, avborstad och avtränsad
- Eleverna ska ha på sig engångshandskar när de handhar hovkratsar och borstar. Ryktsakerna kommer att spritas av varje dag

För mer information

Från och med tisdag 10/11 kommer ridskoleversamheten hållas i stora ridhuset på obestämd tid. Detta för att medföljande ska ha möjlighet att hålla bra avstånd till varandra på läktaren.

Information kommer läggas ut när ridskoleverksamheten återgår till lilla ridhuset igen. Under tiden ridskolan är i stora ridhuset hänvisas övriga medlemmar med anläggningskort till lilla ridhuset eller utebanorna. Hoppas ni medlemmar kan ha förståelse för den tillfälliga förändringen.

Dagar då hoppning respektive dressyr har företräde kvarstår. Ridskolelektionerna börjar vanligtvis vid 16:00-tiden och fortsätter till cirka 21:00 på kvällen. För att se mer exakta tider v.g. och se Ridhusschemat. Ridlektionerna är på måndagar-torsdagar och vissa fredagar då det är Drop-In ridning, tider för dessa finns på hemsidan under nyhetsfliken '' Drop- in HT20 ''
Man får lov att rida i stora ridhuset när det inte är ridskolelektioner.

Vi ber alla visa hänsyn till varandra då ni vistas på anläggningen genom att hålla avstånd, vara noga med  handhygien och stanna hemma om ni uppvisar symptom.

Senast uppdaterad 2020-11-10
Skribent