Regler för anläggningskort 2020

REGLER FÖR ANLÄGGNINGSKORT 2020

1. Syfte
Anledningen till att det finns möjlighet att arbeta ideellt är förstås att anläggningen till största delen sköts ideellt. Kontentan blir att den som inte vill eller anser sig ha möjlighet att hjälpa till får istället betala mer.

2. Ideellt arbete
Priserna för anläggningskort framgår av framsidan. Man kan själv välja hur många timmar man vill arbeta. Förutsättning för detta är att man anmäler sig till arbetsdag/ tävlingsdag när man skriver på kortet eller meddelar ansvarig för tävling respektive arbetsdag 2 veckor innan. Detta pga. att arbetes/tävlingsdagen ska kunna planeras och genomföras på bästa sätt och bli till en trevlig dag för både besökare och funktionärer. Man kan inte komma på tävlingsdagen eller arbetsdagen och vilja jobba av timmar om det inte är föranmält. Det ideella arbetet ska utföras av den som rider på anläggningen eller av en likvärdig ersättare. Arbetet ska så jämt som möjligt förläggas på både vår och höst. Man kan endast tillgodoräkna sig max 5 tim. avdragsgillt arbete per person och dag. Man måste vara med på en arbetsdag under året. Vid varje arbetstillfälle skriver du till ansvarig kortutfärdare hur många timmar du jobbat som vi sedan räknar ihop till slutet av året.
När året är slut kontrolleras det att man jobbat sina timmar, om inte debiterar klubben dig på 150: -/timme för de timmar som saknas. Ansvarig ledare vid resp. arbetsdag fördelar arbetet. Arbetsdagarna ska förläggas mellan 09.00 och 15.00 om inte särskilda skäl föreligger till andra tider. Tävlingsdagar sker vanligtvis mellan 07.00-18.00 om inte särskilda skäl föreligger till andra tider.

3. Giltighet
Helårskort gäller från 1 januari till 31 december. Kvartal gäller från 1jan, 1 april eller 1 juni Halvårskort gäller från 1 januari till 30 juni resp. 1 juli till 31 december.

4. Anläggningskortet
Gäller för hästen, vem som helst som är medlem får rida häst med anläggningskort. Har man flera hästar som skall ridas på anläggningen, löser man anläggningskort för dem också. Ett rabattsystem finns. Förutsättning för att få lösa anläggningskort är att man först löst medlemskap i föreningen.

5. Betalning
Kortet kan lösas till den kostnad som gäller för antalet timmar man avser att arbeta. Undertecknat anläggningskort ska lämnas till kansliet eller skickas till Hylte 1285, 285 91 Markaryd. De som inte uppfyllt avtalad arbetstid kommer vid årets slut erhålla en faktura från föreningen på mellanskillnaden. Den som inte betalar kommer inte att få lösa anläggningskort för kommande år. Dagskort kan fortsättningsvis lösas till en kostnad av 100 kr/tillfälle. Betalning kan endast ske genom insättning på föreningens konto i Markaryds Sparbank bankgiro 814-0337.

6. Tillgång till anläggningen
Ridhus och utebanor får nyttjas förutom när ridskola, tävling eller bokad aktivitet bedrivs. Ridskolan är av största prioritet för föreningen därav kan Ridskolan komma att använda stora ridhuset vid behov. Anslag om prel. tider finns på föreningens hemsida och uppdateras 1 gång per vecka. Eftersom föreningen har två ridhus finns mycket lediga tider både i stora ridhuset och utebanor. Lilla ridhuset disponeras helt av ridskolan. Vid pågående privat aktivitet t.ex. hoppning eller dressyr skall hänsyn tas till detta. Alla hästar ska vara vaccinerade enl. gällande tävlingsbestämmelser.
Det är upp till dig som har anläggningskort att regelbundet kolla ridhusschemat via vår hemsida, om nya bokningar/aktiviteter tillkommit eller tagits bort.

Företräde av Stora ridhuset
Dressyr: måndagar, onsdagar och torsdagar.

Hoppning: tisdagar och söndagar.
Öppen bana i form av hoppning, dressyr, working equitation etc: torsdag eftermiddag till lördag förmiddag.

OBS!
Man får lov att bygga hinder de dagar dressyr har företräde med förutsättning att man frågar om detta är okej. Skriv gärna ut i vår Facebookgrupp ’’Markaryds Ryttarförenings Anläggningskort’’ om du tänkt hoppa någon dag utöver de dagar hoppning har företräde.
Man plockar undan hinderna efter sig så fort man har hoppat färdigt, oavsett vilken dag det än gäller.

7. Ordning/trivsel
Alla som nyttjar anläggningen ska följa de regler som gäller dvs.

• Alla mockar efter sig, man lämnar inget till siste man.
  • Förbjudet att släppa hästarna lösa i ridhuset då vi är rädda om vårt underlag.
  • Alla som nyttjar anläggningen är ansvariga för att gångstråk och banor är helt rena.
  • Ingen bilkörning inne på anläggningen, bilarna hänvisas till parkeringen. Med undantag från att hämta/lämna transport och hindervagn.
  • Endast skritt inom område som utgör gångområde.
  • Se till att belysning är släkt i lokaler (även cafeteria) och utebanan.
  • Alltid städa undan och diska efter sig om man använt cafeterian.
  • Alltid visa hänsyn och vänligt bemötande mot övriga medlemmar.
  • Att själv se till att skadat material blir reparerat eller ersatt.
  • Hästar ska ledas i grimskaft eller tygel.
  • Hjälmtvång vid all ridning. Barn under 15 år skall alltid bära hjälm vid all hantering av häst.

Om kortinnehavaren i väsentligt avseende bryter mot detta kontrakt eller under några omständigheter äger Markaryds Ryttarförening att omedelbart säga upp kontraktet utan återbetalning.

Markaryds Ryttarförening

Uppdaterad: 20 AUG 2018 10:57 Skribent: Wilma Lindahl