Markaryds Ryttarförening

Senast uppdaterad: 2023-09-09

Författare: Wilma Lindahl

Ny på ridskolan? Se hit!

Lite information som kan vara bra att veta för dig som är ny på vår ridskola

Först och främst, varmt välkomna till oss! Vi hoppas att du ska trivas och lära dig massor av nytt och kul om hästar/ridning! Nedan följer lite information från oss på ridskolan som vi gärna ser att du/ni läst igenom.

Vi ser gärna att du kommer minst 20 minuter innan din lektion startar. Detta för att du ska hinna borsta, sadla, tränsa och gärna mysa lite med hästen/ponnyn om du vill det :-) För dig som inte har egen utrustning så som hjälm och väst finns detta att låna! Vi har storlekar både för barn, ungdomar och vuxna. På vår anslagstavla inne i ridskolestallet hänger det en lapp där det står vilken häst/ponny du ska rida samt vilka dina gruppkompisar är. Varje häst/ponny har en egen sadel och ett eget träns. Respektive utrustning hänger på anvisad nummerplats. Exempelvis: står hästen/ponnyn i box nummer 8 ska du ta sadel och träns från plats nummer 8.
Du måste vara minst 3 år gammal innan du får börja rida hos oss.

Byte av häst/ponny sker var tredje gång.
Under din vistelse i stallet kommer det finnas stallvärdinnor som mer än gärna hjälper dig med hästen eller besvarar eventuella frågor.

Lektionerna varar i cirka 45 minuter. Lektionerna är varierande mellan dressyr, hoppning och uteritter. Vi strävar efter att emellertid ha terränginspirerande lektioner, vilket har varit mycket uppskattat!

Rökning är STRÄNGT FÖRBJUDET omkring stallarna samt stallplan. Rökruta finns vid inackorderingsstallet, längst parkeringen. Anvisad plats finnes.

Stallregler
- I stallet samt där hästar finnes (ridhus/stallplan) skall hjälm bäras om man är under 15 år.
- Inget spring, lek eller höga röster får vara i stallet. Tänk på att det är hästarnas hem. I stallet ska det vara lugn och ro.
- I boxarna får det vara max två personer. Hästarna/ponnysarna skall vara uppbindna via en säkerhetskedja som finns i varje box. Lämnar man boxen knäpper man upp säkerhetskedjan.
- Sadlen ska hängas tillbaka på rätt sadelhängare. Bettet på tränset ska tvättas och hängas tillbaka på rätt tränshängare.

Våra hästar och ponnys älskar lite klapp och gos, så ge de gärna en extra klapp innan du går hem för dagen! <3

Vid eventuella frågor tag kontakt med Filippa Mogensen via mrf.ridskola@gmail.com

Kram
Filippa, Linda, Nathalie, TIlda och Ridskolehästarna